dinsdag 23 juni 2009

Brico

Brico telt nu 109 verkooppunten. Zo'n 69 winkels worden via franchising uitgebaat, de andere door Brico zelf.De Brico winkelsWat eerder uniek is voor deze sector: Brico zit zowel in stadskernen als daarbuiten en is steeds gebouwd volgens een specifiek concept, aangepast aan de directe omgeving. De winkeloppervlaktes variĆ«ren van 1.000 tot 10.000 m², steeds in functie van hun potentieel, de typische kenmerken van de omgeving en de verwachtingen van de klanten. De winkels in de stadskernen zijn over het algemeen kleiner dan die erbuiten. Hun aanbod is doordacht en aangepast aan de wensen van de stadsmensen. Het aanbod bestaat eerder uit artikelen voor kleine projecten en herstellingen. De Brico's buiten de stadskernen daarentegen beschikken ook over artikelen voor eerder grote projecten en hebben ook een afdeling voor de tuinliefhebber. Dit is het grootste verschil tussen de twee winkelconcepten. Maar stadskern of niet, de voornaamste doelstelling is dat ieder verkooppunt op zijn best beantwoordt aan de specifieke behoeften van de klanten.

De producten
Wat de 'rekken' betreft heeft Brico er vaart achter gezet. Het aanbod telt nu meer dan 50 000 artikelen tegenover 12 000 zo'n 20 jaar geleden. Begin jaren '80 bracht Brico twee eigen merken op de markt: Stop en Bricobi. Stop is een eersterangsmerk waarvan de kwaliteit gegarandeerd is. De kwaliteit van Bricobi, met nu al meer dan 8000 artikelen, is vergelijkbaar met die van de grote merken maar met een prijs die gemiddeld 15 tot 20% lager ligt dan die van diezelfde grote merken. Het aanbod van deze merken wordt ook elk jaar uitgebreid. Naast de merken Stop en Bricobi verkoopt Brico uiteraard ook nog andere merken. Daardoor heeft Brico van elk product minstens drie verschillende merken in huis. Van bij het begin was het de bedoeling om producten aan te bieden tegen de beste prijs/kwaliteit verhouding.

Geen opmerkingen: